مشاوره خانواده و ازدواج
مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره خانواده و ازدواج

تکنیک هایی برای رشد عاطفی فرزندتان


صحبت کردن درباره احساسات


به کودک بیاموزید چطور از کلمات احساسی در واژگان روزمره اش استفاده کند. به کمک فرصت هایی که می توانید احساسات خود را به اشتراک نهید، نشان بدهید چطور احساسات تان را بیان می نمایید. مثلا بگویید” من ناراحتم که امروز اجازه نمی دی خواهرت با اسباب بازیهات بازی کنه. حتما الان او هم خیلی ناراحته”.

هر روز از کودک بپرسید “امروز چه احساسی داری؟” برای کودکان کم سن و سال می توانید از ایموجی ساده با شکل خنده یا ناراحتی و حالت های دیگر استفاده نمایید. این کار کمک می کند تا احساسی را انتخاب نموده و بعد در مورد این احساس با هم حرف بزنید. درباره انواع مواردی که بر احساسات کودک تان تاثیر می گذارد با یکدیگر صحبت کنید.

هنگامی که متوجه شدید فرزند شما احساس خاصی دارد، به آن اشاره نمایید. به طور مثال بگویید:” به نظرم واقعا خوشحالی که داریم می ریم بستنی بخوریم”یا ” به نظرم از بازی با اسباب بازی ها کسل شدی؟”


 آموزش راهکارهای مقابله


کودکان باید یاد بگیرند که به علت این که احساس خشم دارند، ممکن است فردی را کتک بزنند یا به او آسیب برسانند. در عوض آن ها باید مهارت های کنترل خشم را آموخته تا بتوانند درگیری را به طور صلح آمیز حل نمایند. به طور پیشگیرانه به کودک یاد دهید چطور با احساسات ناراحت کننده کنار آید.فرزند را تشویق نموده که به خودش فرصت بدهد و با خودش کار نماید. به او بیاموزید وقتی ناراحت شد به اتاق خود یا مکان آرام دیگری برود. این کار می تواند به او کمک کرده پیش از این که قانونی را نقض کند و مرزها را بشکند، آرام گردد. همچنین شیوه های سالم برای کنار آمدن با احساسات غم انگیز را به فرزندتان بیاموزید.

اگر کودک از این که دوستش با وی بازی نمی کند، ناراحت است. در مورد روش هایی که می تواند با احساس ناراحتی خود کنار آید حرف بزنید. غالبا کودکان نمی دانند هنگامی که احساس ناراحتی دارند بایستی چکار کنند. به این ترتیب پرخاشگر شده یا رفتارهایی جهت جلب توجه از خود بروز می دهند.


تقویت رفتار خوب با برخورد خوب


رفتار خوب کودک را با برخورد خوب تقویت نمایید. کودک را به خاطر بیان احساساتش به روشی مناسب تحسین کنید. مثلا بگویید “من از مدلی که به برادرت گفتی از دستش عصبانی هستی واقعا خوشم اومد”. شیوه عالی دیگر برای تقویت عادات سالم استفاده از سیستم پاداش می باشد.

رفتار مثبت را با پاداش تقویت نمایید. حتما نیاز به هدیه یا جایزه نبوده همین که کودک بداند کار خوبی انجام داده کافی است. مثلا “چه خوب که موقع حرف زدن با تلفن وسط حرفم نپریدی. خیلی عالیه که مودب بودی تا من تلفنم تموم بشه” یا “ممنون که کمک کردی میز ناهار رو جمع کنیم. حالا که به من کمک کردی میان وعده خودت رو انتخاب کن”.طور کلی سیستم پاداش می تواند به کودک کمک کرده تا موقع عصبانیت به جای پرخاشگری از سیاست های مقابله سالم خود استفاده و آن را تقویت نماید. همه افراد با احساساتی روبرو می شوند که در یک لحظه آن ها در بر می گیرد. مهم این است که بدانیم پردازش صحیح احساسات قسمت اصلی از تعادل روانی و عاطفی می باشد.



شماره تماس مرکز مشاوره آمین و کیمیاروان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778

از بعضی از افراد میپرسم چرا وارد رابطه عاطفی نمیشوند؟

از بعضی از افراد میپرسم چرا وارد رابطه عاطفی نمیشوند؟

آنها غالباً در پاسخ به من می‌گویند عطای رابطه را به لقای رابطه بخشیدیم
به عبارتی دیگر در نهایت در این رابطه دیر یا زود تنها می مانیم پس چه بهتر است که از همان اول وارد رابطه نشویم این افراد غالباً از احساس طرد شدگی و رها شدگی و بی ارزشی می ترسند و چون می ترسند که طرد شوند یا رها شوند و یا ریجکت بشوند تصمیم می‌گیرند که وارد رابطه نشوند
این افراد غالباً نصفه و نیمه زندگی می کنند کسی که از احساسات خود بترسد نمی‌تواند زندگی را به صورت کامل تجربه کند
رفتار صحیح و باور صحیح این است که چگونگی روبرو شدن با احساسات مختلف مانند رهاشدگی و بی ارزشی و طرد شدن را بیاموزیم بدون اینکه بخواهیم از آنها فرار کنیم و یا بیش از اندازه تحت تاثیر آن قرار بگیریم .

شماره تماس مرکز مشاوره آمین و کیمیاروان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778۴



#



همسریابی از طریق فضای مجازی


 یکی از مهم ترین پیامدهای منفی همسریابی مجازی، عدم صداقت درارائه اطلاعات شخصی است. 


 زمانی که با فرد مورد نظر خود آشنا می شوید، بهتر است این ارتباط مجازی برای طولانی مدت ادامه پیدا نکند و پس از آشنایی اولیه تحت نظارت خانواده ها، به قرار ملاقات در دنیای واقعی منجر شود تا فرصت برای شناخت بیشتر طرف مقابل و خانواده ها فراهم شود قبل از اینکه وابستگی های مجازی، دردسرساز شوند. 

معمولا افراد در فضای مجازی جنبه های مثبت و ایده آل خود را در معرض نمایش می گذارند و نکات منفی خود را پنهان می کنند. بر این اساس اگر شما صرفا بر اساس اطلاعات پروفایل طرف مقابل اقدام به انتخاب همسر کنید، احتمالا این رابطه محکوم به شکست خواهد شد.

 بعلاوه ممکن است افرادی با اهدافی غیر از ازدواج و به منظور سو استفاده وارد اینگونه رابطه ها شوند. به هر حال به اشتراک گذاشتن عکس ها و اطلاعات شخصی می تواند پیامدهای منفی برای شما به همراه داشته باشد. 

 یکی دیگر از معایب این است که برخی افراد دچار وسواس در انتخاب شده و برای پیدا کردن گزینه بهتر، ملاقات های اینترنتی زیادی را ترتیب می دهند که در نهایت ممکن است انتخاب را برایشان دشوار سازد.


ازدواج موفق بر پایه شناخت عمیق، کافی و همه جانبه و به دست می آید.  نباید تنها به اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی به دست می آید اعتماد کرد چون فضای مجازی، شرایطی دور از واقعیت ایجاد می کند.





شماره تماس مرکز مشاوره آمین و کیمیاروان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778

باور اشتباه ازدواج

یکی از خطرناک‌ترین و البته غیراخلاقی‌ترین باورهای رایج در فرهنگ ما این است که : اگر ازدواج‌تان مسئله و مشکل دارد ، صاحب فرزند شدن مشکلات را حل می‌کند!

آلبرت الیس (یکی از بزرگترین روان‌شناسان و روان‌درمانگران قرن گذشته) در این‌باره در کتاب راهنمای ازدواج موفق می‌نویسد :


تنها زمانی وجود فرزند می تواند موجب افزایش نشاط فضای خانواده شود که :

زن و شوهر رابطه دلچسب و نشاط آوری داشته باشند .

زن و شوهر از بلوغ روانی بیش از حد متوسط زنان و مردان جامعه خود برخوردار باشند .

زن شوهر علاوه بر آن که باید اشتیاق زیادی به داشتن فرزند داشته باشند ، باید مشتاق آن باشند که فرزندی تربیت کنند که بتواند در نیمه اول قرن حاضر به عنوان فردی موفق عمل کند . و بدانند که این کار نیاز به مطالعه و شرکت  در جلسات مشاوره در زمینه ی مربوط به تربیت فرزند  وغنی سازی رابطه زناشویی دارد
 



شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

شماره تماس مرکز مشاوره آمین و کیمیاروان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778